stannah záruka
Stannah logo
Máte akékoľvek otázky? Zavolajte nám ZADARMO Naši preškolení operátori sú tu pre vás 24 hodín denne
0800 162 162

Deň šťastia: Smiech je najlepší liek!

Spoznajte silu a výhody zdravej dávky chichotu. Zistite, prečo je smiech najlepším liekom pre vyvážený život!

Deň šťastia: smiech je najlepší liek!

Otestujte si svoj potenciál smiechu s testom smiechu v našom článku. Zistite, prečo má smiech nenahraditeľný význam pre nás, ľudí, a ako pravidelný smiech dokáže zlepšiť dokonca aj našu rovnováhu (čo je skvelá prevencia pádov). Uvádzame aj zopár vtipov, aby ste hneď mohli začať svoju liečbu smiechom, alebo aspoň aby sme vám dodali zábavný materiál, keď pôjdete najbližšie do spoločnosti.

Pridajte sa k nám na cestu, ktorá vám určite vyčarí úsmev na tvári!

Sila smiechu a veda, ktorá za tým je

Asi môžeme povedať, že každý z nás počul už v detstve slová ako „lepšie sa smiať ako plakať“ či „no tak, vymeň ten úškľabok za úsmev“.  Ale aká veda sa skrýva za výhodami smiechu? Prečo sa cítime lepšie po tom, ako sa zasmejeme alebo ak niekoho rozosmejeme? Niečo sa musí diať v našich malých šedých bunkách. Ale čo?

Robert Provine, PhD. je neurovedec a profesor psychológie na Univerzite Maryland, Baltimore v Spojených štátoch amerických. Špecializuje sa na rozvoj a evolúciu nervového systému a správanie, vrátane ľudského spoločenského správania. „Smiech je omnoho viac ako len reakcia na vtipy, je vrodený a je dôležitým spoločenským nástrojom,“ hovorí profesor. Po 10 rokoch výskumu vedy stojacej za smiechom, profesor Provine môže vyvodiť nasledovné závery:

 „Smiech je primárne spoločenskou vokalizáciou, ktorá ľudí spája. Je to skrytý jazyk, ktorým hovoríme všetci. Nie je to reakcia naučená v skupine, ale inštinktívne správanie, ktoré je naprogramované v našich génoch. Smiech nás spája prostredníctvom humoru a hry.“

Jeho výskum taktiež poukazuje na to, že smiech je veľmi náročné vedome ovládať, čo by mohlo znamenať, že nemáme schopnosť úmyselne aktivovať mechanizmus mozgu na afektívny výraz. Čo pre sociálne prostredie znamená viac smiechu, je hravosť – byť v skupine a mať pozitívny emocionálny znak. Skutočnosť, že smiech je nákazlivý, sa spája s neurologickým mechanizmom detekcie smiechu, čo znamená, že ľudia majú zvukový detektor smiechu, neutrálny obvod, ktorý u nás vzápätí vyvolá smiech. Preto je spoločenský aspekt dôležitý, ak sa chceme dobre zasmiať.

„Na svete nie je nič tak neodolateľne nákazlivé ako smiech a dobrý humor.“ Charles Dickens

Sila smiechu

sila smiechu

Poďme sa pozrieť na niektoré konkrétne výhody, ktoré smiech prináša nášmu telu a mysli:

  • endorfíny, sú skupinou hormónov v našom mozgu s niekoľkými fyziologickými funkciami, ktoré aktivujú naše opiátové receptory spôsobujúce analgetický účinok. Nedávne štúdie ukazujú, že najmä spoločenský smiech uvoľňuje endorfíny v našom mozgu. Preto smiech s inými ľuďmi uvoľňuje endorfíny cez opiátové receptory. Drogy, ako heroín, sa taktiež viažu na tieto receptory, čo znamená, že smiech v spoločenskom prostredí produkuje podobnú eufóriu, akú nám prinášajú drogy!
  • Antidepresíva: Výskum preukázal, že smiech generuje uvoľňovanie neurotransmiteru serotonínu. To je rovnaká chemikália v mozgu, ktorú ovplyvňujú aj bežné typy antidepresív. Hoci toto uvoľňovanie je silné, vedci nevedia, aký dlhý je jeho účinok.
  • Ochrana srdca: Už sme spomínali, že smiech má protizápalový účinok, ktorý poskytuje ochranu srdcovému svalu a krvným cievam. Hoci nevieme, či je to úplne pravda, neubližuje nám to a to isté je!
  • Brušné svaly: Ak sa smejete, svaly na vašom bruchu sa rozťahujú a sťahujú. Preto sa mnohí ľudia chytajú za svoje brucho, keď sa ocitnú v záchvate smiechu! Na tento aspekt sa pozrieme bližšie ďalej v článku.
  • Nižšia úroveň stresu: smiech môže výrazne znížiť úroveň stresových hormónov, vďaka čomu sa budete cítiť oddýchnutí a uvedie to do pohybu všetky výhody, ktoré súvisia so snižovaním stresu. Aj na toto sa pozrieme detailnejšie ďalej v článku.

„Neverím niekomu, kto sa nikdy nesmeje.“  Maya Angelouová

Otestujte sa!

Predtým, ako prejdeme k všetkým výhodám, ktoré nám smiech prináša, (najmä čo sa týka znižovania stresu), odporúčame vám pozrieť si nižšie uvedené video. Predtým, ako to urobíte, položte si nasledujúce otázky:

  • Cítim sa v strese práve teraz? Ak je odpoveď áno, zmenila sa vaša nálada po tom, ako ste videli video?
  • Je smiech naozaj nákazlivý? Rozosmialo vás toto video?
  • Už cítite svoje brušné svaly? A čo po pozretí videa
  • Cítite sa šťastnejší ako pred pozretím videa?

Terapia smiechom a joga smiechu

terapia-smiechom-joga-smiechu

Stres je jedným z tých tichých zloduchov, ktorý dokážu napáchať mnoho škôd na ľudskom tele a mysli, ak si človek nedáva pozor. Či už trpíte akútnym alebo chronickým stresom, obom by ste mali venovať svoju pozornosť čo najskôr, pretože môžu viesť k úzkosti a depresii a ovplyvniť takmer všetky vaše telesné sústavy (srdce a krvné cievy, imunitný systém, pľúca, tráviaci systém, zmyslové orgány a mozog). Účinky môžu byť obzvlášť zlé u starších ľudí, pretože naše telo nie je už také odolné, ako bývalo v najlepších rokoch. Takže ako nám smiech pomôže znížiť úroveň stresu?

„Ak by sme sa nevedeli smiať, všetci by sme sa zbláznili.“ Robert Frost

Podľa Zdravotníckeho centra Univerzity Maryland by sme smiech mali využívať vo svoj prospech!

„Výskum ukázal, že humor je veľmi efektívny mechanizmus pre zvládanie akútneho stresu. Udržať si zmysel pre humor počas náročných situácií je bežným odporúčaním odborníkov na zvládanie stresu. Smiech nielen uvoľňuje napätie zadržiavaných pocitov a pomáha človeku udržať si nadhľad, ale taktiež sa zdá mať skutočné fyzické účinky, ktoré znižujú úroveň stresových hormónov. Nie je nezvyčajné, aby sa ľudia silne smiali počas tragických udalostí, po smrti milovanej osoby napríklad, pretože smiech im pomáha vydržať emocionálnu bolesť z prežívaného.“

Zhrňme si teda, aké výhody nám humor, alebo smiech, prináša v súvislosti so stresom:

  • Smiech uvoľňuje napätie zadržiavaných pocitov,
  • pomáha človeku udržať si nadhľad,
  • má skutočné fyzické účinky, ktoré znižujú úroveň stresových hormónov,
  • smiech pomáha vydržať emocionálnu bolesť pri tragickej udalosti.

Na druhej strane, niekedy môže byť náročné zbaviť sa stresu a začať sa smiať! Najmä ak vás pocity z toho všetkého premôžu. Našťastie, existuje množstvo vecí, ktoré vám môžu pomôcť, napríklad terapia smiechom alebo joga smiechu.

Čo je terapia smiechom a joga smiechu?

Wikipedia uvádza nasledovnú definíciu: „Joga smiechu (Hasyayoga) je postup, ktorý zahŕňa dlhý dobrovoľný smiech. Joga smiechu sa zakladá na viere, že dobrovoľný smiech poskytuje rovnaké fyziologické a psychologické výhody ako spontánny smiech. Joga smiechu sa robí v skupinách, pomocou očného kontaktu, vtipov a hravosti medzi účastníkmi. Smiech nasilu sa čoskoro zmení na reálny a nákazlivý smiech.“

Hasyayoga, ktorú vyvinul indický lekár Madan Kataria a jeho žena, učiteľka jogy Madhuri, predstavuje celkový pocit pohody, ktorý má nesmierny význam najmä pre seniorov, pretože vám dodá pocit dôležitosti a prispieva k plnohodnotnému životu.

Ako smiech predchádza pádom

Ako smiech predchádza pádom

Ako sme videli na začiatku tohto článku, keď sa smejeme, taktiež precvičujeme svoje brušné svaly.  To na oplátku posilňuje naše vnútorné brušné svaly a pomáha k lepšej rovnováhe, čím sa zmenšuje riziko pádu u seniorov. Všetci vieme, ako pád môže viesť k celej skupine problémov a zdravotných ťažkostí, preto je nesmierne dôležité udržiavať našu rovnováhu v zdraví. Taktiež je veľmi prospešné precvičovať tieto konkrétne svaly, ak trpíte astmou alebo bronchitídou.

Smiech je celkovo jedným z najlepších cvičení na uvoľnenie stresu a prevenciu pocitov úzkosti. Prestaneme sa cítiť napäto vďaka celkovému pocitu pohody, ktorú podporuje všetok ten pozitívny smiech a naše telo si i viac oddýchne. Oddýchnutá myseľ vedie k zrelaxovanému telu, úzkosť sa zmenší a to vedie k tomu, že sa cítime istejší. To znamená, že pravdepodobnosť pádu sa zmenšuje.

Ak myslíme na prevenciu pádov, smiať sa viac nie je niečo, čo nám zíde na um ako prvé. Napriek tomu, je to pomôcka, ktorú môžeme, a predovšetkým seniori, používať na predchádzanie pádom.

Na záver môžeme povedať, že sme si potvrdili, že smiech je veľmi pozitívny pre naše celkové zdravie a zdravá dávka pravidelného smiechu by mala byť súčasťou našej každodennej diéty.